dijous, 29 de març de 2018

P3 ACTIVITATS PER TREBALLAR LA LLENGUA


ELS NENS I NENES DE LA CLASSE DELS DINOSAURES ESTEM MOLT MOTIVATS I EN PLENA IMMERSIÓ EN EL MÓN DE LES LLESTRES, LES PARAULES, EL NOM DE LES COSES… ESTEM APRENENT MOLTES PARAULES NOVES I CONEIXENT CADA DIA MILLOR UNES DE MOLT FAMILIARS: EL PROPI NOM I EL NOM DELS NOSTRES COMPANYS! COM SONEN, COM S’ESCRIUEN, QUINA ÉS “LA SEVA LLETRA” (INICIAL), ÉS LLARG O ÉS CURT, QUINES ALTRES LLETRES TÉ, QUANTES “A” HI HA EN AQUEST NOM, QUI TÉ AQUESTA LLETRA EN EL SEU NOM…?

LA LLENGUA I LES LLESTRES SÓN PRESENTS EN TOT I TAMBÉ EN EL NOSTRE DIA A DIA. LA CURIOSITAT DELS PETITS CONVERTEIX EN OPORTUNITAT D’APRENENTATGE QUALSEVOL MOMENT O SITUACIÓ. PERÒ HI HA SITUACIONS D’APRENENTATGE ON LA LLENGUA PRÈN ESPECIAL PROTAGONISME. AQUÍ US PRESENTEM LES PRINCIPALS ACTIVITATS DE LLENGUA QUE HEM FET AQUEST TRIMESTRE:

PASSAR LLISTA

CADA MATÍ, A LA ROTLLANA, PASSEM LLISTA PER SABER QUI HA VINGUT A L’ESCOLA I QUI S’HA QUEDAT A CASA. MIREM UNA GRAELLA, ON ELS GOMETS ENS AJUDEN A SABER A QUINS DOS NENS ELS TOCA AQUELL DIA SER “ELS MAQUINISTES”. ELS DOS AFORTUNATS (A TOTS ELS ENCANTA!) SURTEN A LA PISSARRA I AGAFEN CADASCÚ EL SEU NOM I EL POSEN EN EL TREN QUE HI HA SOTA LA LLISTA. 
A PARTIR D’AQUÍ, COMENCEN A DIR, UN PER UN, EL NOM DELS SEUS COMPANYS, DIENT “HA VINGUT EL/LA…?” I CADA NEN RESPON “BON DIA, SÓC AQUÍ!”. QUAN DIEM EL NOM D’ALGÚ QUE NO HA VINGUT POSEM EL SEU NOM A “CASA” (I LI ENVIEM UN PETÓ BEN FORT!). 
ELS CARTELLETS AMB ELS NOMS DE CADA NEN, AMB ELS QUALS PASSEM LA LLISTA, PORTEN LA FOTOGRAFIA DE CADASCÚ AL COSTAT DEL NOM. PERÒ AQUEST TRIMESTRE HEM COMENÇAT A TAPAR LA FOTO D’ALGUNS NOMS I JA COMENCEM A SABER IDENTIFICAR ALGUNS NOMS DELS COMPANYS SENSE VEURE LA FOTO!



EL PROPI NOM I EL DELS COMPANYS

HEM FET DIVERSES ACTIVITATS PER CONÈIXER I IDENTIFICAR LES LLESTRES DEL PROPI NOM, AIXÍ COM PER RECONÈIXER EL NOM ESCRIT DELS COMPANYS.

AQUÍ TENIU IMATGES DE DUES DE LES ACTIVITATS QUE HEM FET: 

- TROBAR LES LLESTRES DEL PROPI NOM I DEL NOM D’ALGUN COMPANY, AMB L’AJUDA DELS CARTELLETS AMB ELS NOMS I LLETRES MAGNÈTIQUES

- RELACIONAR EL GRAFISME DEL NOM DELS COMPANYS AMB LA SEVA FOTOGRAFIA. 


ELS ALIMENTS

ESTEM TREBALLANT VOCABULARI RELACIONAT AMB ELS ALIMENTS. HO FEM A PARTIR D’UN INVENTARI D’IMATGES D’ALIMENTS. A PARTIR DE LES IMATGES, HEM PARLAT SOBRE ALGUNS ALIMENTS: COM I QUAN ELS MENGEM, COM ELS CUINEM, COM SÓN (COLOR, FORMA, MIDA, OLOR, TEXTURA…)?
TAMBÉ HEM FET CATEGORIES, HEM POSAT JUNTS ELS QUE PODEN ANAR JUNTS I HEM PENSAT COM LI PODÍEM DIR A CADA GRUP. AIXÍ, HEM ANAT FENT GRUPS: EL DE LES VERDURES, EL DE LES FRUITES, DE LES CARNS, EL DELS PEIXOS, DELS LÀCTICS… 
TAMBÉ HEM JUGAT AGAFANT UNA FOTO CADASCÚ I AGRUPAR-NOS PER CATEGORIES "QUE VINGUIN LES FRUITES!" O "QUE VINGUIN ELS PEIXOS!". TAMBÉ HEM JUGAT A IDENTIFICAR EN LES IMATGES “QUIN NO ÉS D’AQUEST GRUP (L’INTRÚS) “. MICA EN MICA, HEM ANAT AMPLIANT EL VOCABULARI I LES CATEGORIES. ARA JA SOM TOTS UNS EXPERTS EN ALIMENTS!



ELS CONTES

A LA CLASSE TENIM MOLTS LLIBRES I CONTES QUE MIREM, LLEGIM O EXPLIQUEM EN DIFERENTS MOMENTS DEL DIA. PERÒ AQUEST TRIMESTRE HEM TREBALLAT ESPECIALMENT TRES CONTES : “LA RÍNXOLS D’OR I ELS TRES OSSOS”, “EL GEGANT DE GUIX” I “EL PATUFET”.  
AMB CADA CONTE HEM FET MOLTES ACTIVITATS QUE ENS HAN AJUDAT A APRENDRE UN MUNT DE COSES DIFERENTS I DE TOTES LES ÀREES. PERÒ, EVIDENTMENT, PEL QUE FA A LA LLENGUA, ELS CONTES SÓN UN CONTEXT PRIVILEGIAT D’APRENENTATGE. 
LA LECTURA EN VEU ALTA D’UN CONTE, EN SÍ MATEIXA, JA ENS OFEREIX MOLTES OPORTUNITATS D’APRENENTGE: COM A MODEL ORAL, DE COMPRENSIÓ, D’ADQUISICIÓ DE VOCABULARI NOU,  D’ESTRUCTURES GRAMATICALS, DE SEQÜÈNCIACIÓ, DE GUST PER LA LLENGUA I LA LECTURA… 

A PART, COM QUE ELS INFANTS VIUEN ELS CONTES AMB TANTA INTENSITAT, CADA CONTE ENS SERVEIX DE CENTRE D’INTERÈS PER FER D’ALTRES ACTIVITATS RELACIONADES AMB LA LECTO-ESCRIPTURA. 
PER EXEMPLE, A PARTIR DEL CONTE DEL PATUFET HEM:

- EXPERIMENTAT AMB UNA COL DE VERITAT I HEM FET COVERSA SOBRE LES SEVES QUALITATS ("PESA MOLT", “ÉS RODONA COM UNA PILOTA”, “FA MALA OLOR”, “A MI M’AGRADA”, “PER DINS SEMBLA UN ARBRE”, “ÉS DEL GRUP DE LES VERDURES”, “ÉS DE COLOR VERD FORT I FLUIX TAMBÉ”…)

- HEM IDENTIFICAT LES LLETRES DEL PROPI NOM A PARTIR DE LA PARAULA "PATUFET"

- ENS HEM INTRODUÏT EN EL MÓN DELS RODOLINS I DE LES PARAULES QUE RIMEN A PARTIR D’ALGUNS FRAGMENTS DEL CONTE: COM "A LA PANXA DEL BOU QUE NO HI NEVA NI PLOU",  "QUAN EL BOU FARÀ UN PET SORTIRÀ EN PATUFET!" I TAMBÉ HEM JUGAT A IDENTIFICAR PARAULES QUE RIMEN I PARAULES QUE NO RIMEN AMB “PATUFET”. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada